2612 (1).jpg
3.png

Про обслуговування споживачів українською мовою з 16 січня

Про українську мову відповідно Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної"


З 16 січня обслуговування споживачів повинно відбуватися українською мовою.


  • 16 липня 2019 року набрав чинності Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (надалі - Закон), який був ратифікований рішенням Верховної Ради України 25 квітня 2019 року.


  • З першого дня набрання чинності Закон зобов’язує використовувати державну мову при наданні інформації для загального ознайомлення (оголошення, зокрема ті, які містять публічну пропозицію укласти договір, покажчики, вказівники, вивіски, повідомлення, написи та інша публічно розміщена текстова, візуальна і звукова інформація, що використовується або може використовуватися для інформування необмеженого кола осіб про товари, роботи, послуги). Така інформація може дублюватися іншими мовами відповідно до Закону.


  • Закон зобов’язує використовувати у своїй діяльності комп’ютерні програми з користувацьким інтерфейсом державною мовою підприємства, установи та організації. Якщо у відповідної програми ще немає інтерфейсу українською, то допускається використання програм з інтерфейсом англійською мовою. Також повинні мати україномовні версію інтерфейсу мобільні застосунки суб’єктів господарювання, що реалізують товари і послуги в Україні.


  • Норми Закону (частина 6 статті 27 Закону) щодо інтернет-представництв (веб-сайти, сторінки в соцмережах) вступають в силу через три роки з дня набрання чинності Закону – 16 липня 2022-го. Вони передбачають, що інтернет-представництва суб’єктів господарювання різних форм власності мають бути державною мовою. Разом з цим прямо передбачена можливість наявності іншомовних версій, однак україномовна версія не має поступатися іншим за обсягом та змістом інформації та має завантажуватися за замовчуванням для користувачів в Україні. Фактично, те саме стосується і користувацького інтерфейсу програм, встановлених на товарах, що реалізуються в Україні. І ця норма (частина 2 статті 27 Закону) набуває чинності 16 липня 2022-го.


  • Стаття, яка стосується мови реклами, де чітко визначено, що мовою реклами є державна мова (винятки можливі лише для реклами у медіа, що видаються або здійснюють мовлення однією з мов Європейського Союзу), вступила в силу з 16 січня 2020 року. Торгівельні марки (знаки для товарів і послуг) використовуються в тому вигляді, у якому вони були зареєстровані.


  • Що стосується норми викладеної у статті 30 Закону щодо обслуговування споживачів, зауважмо, вона вступає в дію з 16 січня 2021 року. Ця норма прописує обов’язок надання інформації про товари та послуги державною мовою, в тому числі й на інтернет-сайтах. Персональне обслуговування клієнтів (наприклад, відвідувачів закладів громадського харчування) здійснюється державною мовою, але, разом с тим, передбачено, що на прохання клієнта персональне обслуговування може здійснюватися також мовою, прийнятною для сторін. Також, звертаємо Вашу увагу на частину 1 статті 10 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», відповідно до якої інформація про харчові продукти надається державною мовою. Таким чином, меню необхідно оформлювати українською мовою.


  • Що стосується санкцій, цим Законом передбачено, що Уповноважений має право накладати штрафи або попередження, якщо правопорушення вчинене вперше. Норми, що регулюють порядок накладення штрафів (статті 55,56,57 Закону), діють з 27 травня 2020 року. Уповноважений із захисту державної мови розглядає скарги щодо порушення вимог Закону. Їх можна подати письмово (в тому числі, електронно) впродовж шести місяців з дня виявлення заявником порушення.


  • Відповідно до ст. 57 Закону за порушен